Autoritat responsable de la informació
Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions Tresoreria General de la Seguretat Social
Última actualització: 16-06-2025
És obligatori cotitzar a la Seguretat Social des de l'inici de la relació laboral del treballador i es manté fins que aquesta conclou, sempre que el cessament es comunique a la Tresoreria General de la Seguretat Social dins del termini establit: 3 dies des que finalitza l'activitat laboral.
El càlcul de les cotitzacions socials s'efectua per períodes mensuals (període de liquidació), amb independència que el termini per a ingressar-les siga durant el mes natural següent (període de recaptació).
L'empresari haurà de sol·licitar la liquidació de quotes i comunicar a la TGSS les bases de cotització dels seus treballadors calculades en funció de les seues retribucions. Així mateix haurà d'informar totes les seues variacions. La TGSS, en funció d'estes dades, de la informació de què disposa i dels proporcionats per altres Administracions Públiques, efectua la liquidació de les quotes, que inclouen l'aportació empresarial i la dels seus empleats.
Si l'empresari no comunica les dades necessàries per a efectuar la liquidació podria incórrer en una infracció administrativa en l'ordre social.
La quota a la Seguretat Social es calcula aplicant uns tipus percentuals, anualment establits, sobre una base de cotització. Esta base de cotització es determina en funció de la retribució que mensualment s'abona al treballador i ha d'estar compresa entre un import mínim i màxim, en funció de la seua categoria professional.
Per a obtindre més informació sobre les bases mínimes i màximes i els tipus de cotització vigents en els diferents règims de treballadors per compte d'altri, punxa en estos enllaços:
Hi ha diferents tipus de reduccions i bonificacions en les quotes a la Seguretat Social. En este enllaç pots obtindre més informació sobre els beneficis existents. Per a això l'empresa ha d'estar al corrent de pagament en les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
Les cotitzacions a la Seguretat Social són el resultat de sumar l'aportació que ha de fer l'empresari i l'aportació que és a càrrec del treballador. Per tant, tots dos estan obligats a cotitzar. No obstant això, el responsable del seu ingrés en la Seguretat Social és el propi ocupador o empresari.
Per a això, en el moment d'abonar la retribució mensual als treballadors, has de practicar el descompte corresponent a la seua aportació a la Seguretat Social. Esta quantitat hauràs de retindre-la per al seu ingrés en el mes següent al costat de l'aportació empresarial, una vegada que la TGSS haja practicat la liquidació de quotes corresponent.
En la Seguretat Social espanyola les cotitzacions socials fan front als següents riscos:
Has d'ingressar les cotitzacions de cada mes, al llarg del mes natural següent. Una vegada que la TGSS ha practicat la liquidació corresponent et facilitarà un rebut d'ingrés. Has d'abonar el seu import en una Entitat Financera col·laboradora amb la TGSS. Pots triar entre dos mètodes de pagament: el càrrec en el teu compte bancari o el pagament electrònic.
Si no ingresses les quotes dins del mateix mes en què la TGSS ha practicat la liquidació, incorreràs en els corresponents recàrrecs.
Si has solicitado la liquidación y has comunicado los datos necesarios:
O si no has sol·licitat la liquidació, la TGSS emetrà un document de deute i aplicarà els següents:
De no ingressar l'import de deute, la TGSS emetrà un document denominat provisió de constrenyiment que serà notificat electrònicament. Aquest document inclourà els recàrrecs corresponents i en el seu cas també podrà incloure interessos de demora.
A més, deixaràs d'estar al corrent en el compliment de les teues obligacions amb la Seguretat Social. Per a evitar esta situació, quan no es produïx voluntàriament, existeix la figura de l'aval genèric, que és aquell que es presenta com a garantia per a respondre del pagament de totes i cadascuna dels deutes presents i futurs del subjecte responsable amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, fins al límit de la quantitat avalada.
Una vegada emesa la provisió de constrenyiment, si no efectues l'ingrés corresponent, s'iniciarà el procediment de recaptació en via executiva.
Pots optar per domiciliar el pagament de les cotitzacions socials en el teu compte bancari obert en alguna de les entitats financeres autoritzades o el pagament electrònic.
Emitido el correspondiente documento de deuda se notificará electrónicamente con los recargos e intereses.
Podràs ingressar el seu import mitjançant:
En qualsevol moment podràs consultar el teu deute o liquidacions pendents de pagament amb la Seguretat Social, i obtindre un rebut amb el número de compte de l'entitat financera on realitzar l'ingrés a través del servei de la SEDESS: Consulta de deutes i obtenció de document de pagament.
Hauràs de cotitzar des que inicies la teua activitat fins que comuniques el cessament, sempre que informes en el termini de 3 dies, havent d'ingressar mensualment les teues cotitzacions socials.
Com a treballador autònom tu eres l'únic responsable de l'ingrés de les teues cotitzacions socials.
L'import que has d'ingressar a la Seguretat Social és el resultat d'aplicar un tipus de cotització percentual, anualment establit, sobre una base de cotització, que has de triar anualment, i que ha d'estar compresa entre un import mínim i màxim. Pots canviar la teua base de cotització en funció de la teua situació o interés, incrementant-se o disminuint-se d'esta manera l'import a ingressar. Pots obtindre més informació sobre les bases mínimes i màximes i els tipus de cotització vigents en els diferents règims de treballadors per compte propi:
Hi ha diferents tipus de reduccions i bonificacions en les quotes a la Seguretat Social. En este enllaç pots obtindre més informació sobre els beneficis existents. Per a això hauràs d'estar al corrent de pagament en les teues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
En la Seguretat Social espanyola les cotitzacions socials fan front als següents riscos:
Has d'ingressar les teues cotitzacions socials abans de finalitzar el mes a què estan referides.
Si no has ingressat les teues cotitzacions dins del mes a què corresponen, s'aplicaran els següents recàrrecs:
De no ingressar l'import de deute, la TGSS emetrà un document denominat provisió de constrenyiment que et serà notificat electrònicament. Aquest document inclourà els recàrrecs corresponents i en el seu cas també podrà incloure interessos de demora.
Amb esta provisió s'inicia el procediment de recaptació executiva.
L'únic mitjà de pagament és el de domiciliació en compte bancari.
Una vegada que s'haja emés provisió de constrenyiment, aquesta es notificarà electrònicament.
Hauràs d'ingressar l'import per qualsevol de les següents vies:
En qualsevol moment podràs consultar el teu deute o liquidacions pendents de pagament amb la Seguretat Social, i obtindre un rebut amb el número de compte de l'entitat financera on realitzar l'ingrés a través del servei de la SEDESS Consulta de deutes i obtenció de document de pagament.
Tant si eres empresari, com a treballador autònom o, en general, responsable de l'ingrés de deutes de seguretat social i tens dificultats de tresoreria, sempre que complisques una sèrie de requisits, pots sol·licitar un ajornament per al pagament dels teus deutes o de la quota corrent, sempre que esta última siga sol·licitada dins del termini reglamentari d'ingrés. L'ajornament està sotmés al tipus d'interés de demora que es trobe vigent a cada moment durant el període de l'ajornament. Obtingues més informació en este enllaç.
No són objecte d'ajornament aquelles quotes de la Seguretat Social que són considerades inajornables, que són les quotes corresponents a accidents de treball i malalties professionals i les quotes socials corresponents a les aportacions dels treballadors per compte d'altri. Si desitges obtindre més informació sobre les quotes que són ajornables i no ajornables, pots punxar ací.
Per a sol·licitar-ho pots utilitzar el servei electrònic de la SEDESS Ajornament en el pagament de deutes a la Seguretat Social. Has de disposar d'identificació electrònica. Si no estàs obligat a relacionar-te electrònicament amb la Seguretat Social i vols sol·licitar un ajornament de pagament, pots presentar una sol·licitud d'atenció personalitzada a través del Portal de la Tresoreria General de la Seguretat Social o de l'App IMPORTASS Seguretat Social, adjuntant còpia del teu document d'identitat, necessitaràs un correu electrònic i un dispositiu electrònic amb càmera.
La recaptació executiva s'inicia automàticament amb l'emissió de la provisió de constrenyiment una vegada finalitzat el període voluntari de pagament sense que s'haguera satisfet el deute i amb independència del recurs contenciós - administratiu que els interessats puguen formular.
L'inici del procediment de recaptació executiva determina l'aplicació immediata d'un recàrrec que pot ser d'un 20 o d'un 35 per cent i la meritació d'interessos.Ací pots obtindre més informació.
Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions Tresoreria General de la Seguretat Social