Autoritat responsable de la informació
Ministeri d'Hisenda
Agència Estatal d'Administració Tributària
Oficina Nacional de Gestió Tributària
Última actualització: 20-03-2026
L'Impost sobre Successions grava els increments de patrimoni obtinguts per persones físiques per herència, llegat i qualsevol altre títol successori, així com la percepció de quantitats pels beneficiaris d'assegurances sobre la vida, quan el contractant siga persona diferent del beneficiari.
Els increments de patrimoni indicats en el paràgraf anterior obtinguts per persones jurídiques no estan subjectes a este Impost.
También grava la adquisición de bienes y derechos por donación o cualquier otro negocio jurídico a título gratuito e inter vivos.
En los casos en que una persona física no residente en España reciba una herencia o una donación, deberá autoliquidar este Impuesto en la AEAT (Agencia Estatal de Administración Tributaria).
També hauran d'autoliquidar en l'AEAT les persones físiques residents a Espanya, quan el mort anara no resident, o quan es reba per donació un bé immoble situat a l'estranger.
Dentro de la AEAT, la gestión de este impuesto está encomendada a la Oficina Nacional de Gestión Tributaria.
Deberás presentar un Modelo de Autoliquidación diferente (650, 651 o 655) dependiendo de que se trate de una sucesión, de una donación o de la extinción de un usufructo.
L'Oficina Nacional de Gestió Tributària té encomanada la gestió de l'impost quan no estiga cedida a cap Comunitat Autònoma, la qual cosa es produïx en els següents casos:
Importante: El rendimiento del impuesto correspondiente a las Ciudades Autónomas de Ceuta o Melilla no ha sido cedido, pero su gestión no corresponde a la Oficina Nacional de Gestión Tributaria, si no a la respectiva Delegación de la Agencia Tributaria.
Están obligados a su presentación los herederos, legatarios o beneficiarios de un seguro de vida (personas físicas) que no tengan su residencia habitual en España, o los residentes que adquieran bienes, o sean beneficiarios de un seguro de vida, de una persona fallecida, que no tuviera su residencia fiscal en España.
Documentació obligatòria:
Para ello pueden utilizar el modelo de representación en los procedimientos iniciados a instancia de los contribuyentes que se encuentra en la Sede electrónica de la Agencia Tributaria y que deberá ser aportado junto con la Autoliquidación (No fotocopia).
En la representació ha de constar l'expressa acceptació del representant i que la mateixa faculta per a actuar davant l'Administració Tributària en relació amb totes les seues obligacions per l'Impost sobre Successions i Donacions.
Una altra documentació a aportar, en el seu cas:
Advertiment:
Si els documents estan expedits per funcionaris o autoritats estrangeres, han de vindre amb la Postil·la de L'Haia i traducció jurada.
Quan es dispose d'un certificat successori europeu (Reglament UE núm. 650/2012), acreditatiu de la condició d'hereu o legatari, podrà aportar-se còpia autèntica d'aquest en lloc del certificat de defunció i del testament o declaració d'hereu. Si el certificat està redactat en idioma diferent al castellà, haurà d'acompanyar-se de traducció.
En les adquisicions per causa de mort, incloses les dels beneficiaris de contractes d'assegurança de vida, el termini de presentació de la declaració és de 6 mesos comptats des del dia de la defunció.
Es pot sol·licitar una pròrroga per un termini igual a l'assenyalat per a la seua presentació, dins dels cinc primers mesos del termini de presentació.
Per a això, existeixen les següents opcions:
SUCESIÓN Hecho imponible art. 3. a) y c) Ley 29/1987 del Impuesto sobre Sucesiones y Donaciones -
(Adquisició de béns i drets per herència, llegat o qualsevol altre títol successori).
| CAUSANT | CAUSAHAVENT (SUBJECTE PASSIU) | COMPETÈNCIA | NORMATIVA |
|---|---|---|---|
|
RESIDENT |
RESIDENT |
CC. AA. de residència del causant |
CC. AA. de residència del causant |
|
RESIDENT |
NO RESIDENT |
ESTATAL |
Opció: |
|
NO RESIDENT |
RESIDENT |
ESTATAL |
Opció: |
|
NO RESIDENT |
NO RESIDENT |
ESTATAL |
Opció: |
CAUSANT
RESIDENT
CAUSAHAVENT (SUBJECTE PASSIU)
RESIDENT
COMPETÈNCIA
CC. AA. de residència del causant
NORMATIVA
CC. AA. de residència del causant
CAUSANT
RESIDENT
CAUSAHAVENT (SUBJECTE PASSIU)
NO RESIDENT
COMPETÈNCIA
ESTATAL
NORMATIVA
Opció:
ESTATAL
CC. AA. de residència causant
CAUSANT
NO RESIDENT
CAUSAHAVENT (SUBJECTE PASSIU)
RESIDENT
COMPETÈNCIA
ESTATAL
NORMATIVA
Opció:
ESTATAL
CC. AA. amb el major valor dels béns situats a Espanya, i si no hi ha béns a Espanya, CC. AA. en la qual és resident
CAUSANT
NO RESIDENT
CAUSAHAVENT (SUBJECTE PASSIU)
NO RESIDENT
COMPETÈNCIA
ESTATAL
NORMATIVA
Opció:
ESTATAL
CC. AA. amb el major valor dels béns situats a Espanya
Si és resident en territori espanyol, la residència en una CC. AA es determina pel que es disposa en l'art. 28 de la Llei 22/2009 (finançament CC.AA.)
Fet imposable art. 3. c) Llei 29/1987 de l'Impost sobre successions i Donacions
(Percepció de quantitats pels beneficiaris d'assegurances sobre la vida).
En el cas de quantitats percebudes pels beneficiaris d'assegurances sobre la vida que no s'acumulen a l'adquisició d'altres béns o drets “mortis causa”, la competència correspon a l'Estat i la normativa aplicable és Estatal.
Las personas físicas que no tengan su residencia en territorio español por los bienes y derechos que estuvieran situados, hubieran de cumplirse o pudieran ejercitarse en territorio español que adquieran por donación o cualquier otro negocio jurídico a título gratuito e inter vivos.
También lo son las personas físicas residentes que adquieren bienes inmuebles situados en el extranjero por donación o cualquier otro negocio jurídico a título gratuito e inter vivos.
Documentació obligatòria:
Per a això, poden utilitzar el model de representació en els procediments iniciats a instàncies dels contribuents que es troba en la seu electrònica de l'Agència Tributària i que haurà de ser aportat juntament amb l'Autoliquidació (No fotocòpia).
En la representació ha de constar l'expressa acceptació del representant i que la mateixa faculta per a actuar davant l'Administració Tributària en relació amb totes les seues obligacions per l'Impost sobre Successions i Donacions.
Una altra documentació a aportar, en el seu cas:
Advertiment
Si els documents estan expedits per funcionaris o autoritats estrangeres, han de vindre amb la Postil·la de L'Haia i traducció jurada.
Trenta dies hàbils a comptar des de l'endemà de la celebració de l'acte o contracte.
DONACIÓN Hecho imponible art. 3. b) Ley 29/1987 del Impuesto sobre Sucesiones y Donaciones
(Adquisició de béns i drets per donació o qualsevol negoci jurídic a títol gratuït “inter vivos”)
| DONATARI (Subjecte Passiu) | TIPUS DE BÉ | COMPETÈNCIA | NORMATIVA |
|---|---|---|---|
|
RESIDENT |
IMMOBLE A ESPANYA |
CC. AA. on radique l'immoble |
CC. AA. de situació de l'immoble |
|
RESIDENT |
ALTRES BÉNS O DRETS |
CC.AA. de residència |
CC.AA. de residència |
|
RESIDENT |
IMMOBLE NO RADICAT A ESPANYA |
ESTATAL |
Opció: |
|
NO RESIDENT |
BÉ IMMOBLE RADICAT A ESPANYA |
ESTATAL |
Opció: |
|
NO RESIDENT |
ALTRES BÉNS I DRETS A ESPANYA |
ESTATAL |
Opció: |
DONATARI (Subjecte Passiu)
RESIDENT
TIPUS DE BÉ
IMMOBLE A ESPANYA
COMPETÈNCIA
CC. AA. on radique l'immoble
NORMATIVA
CC. AA. de situació de l'immoble
DONATARI (Subjecte Passiu)
RESIDENT
TIPUS DE BÉ
ALTRES BÉNS O DRETS
COMPETÈNCIA
CC.AA. de residència
NORMATIVA
CC.AA. de residència
DONATARI (Subjecte Passiu)
RESIDENT
TIPUS DE BÉ
IMMOBLE NO RADICAT A ESPANYA
COMPETÈNCIA
ESTATAL
NORMATIVA
Opció:
ESTATAL
CC. Aa.de residencia
DONATARI (Subjecte Passiu)
NO RESIDENT
TIPUS DE BÉ
BÉ IMMOBLE RADICAT A ESPANYA
COMPETÈNCIA
ESTATAL
NORMATIVA
Opció:
ESTATAL
CC. AA. de situació de l'immoble
DONATARI (Subjecte Passiu)
NO RESIDENT
TIPUS DE BÉ
ALTRES BÉNS I DRETS A ESPANYA
COMPETÈNCIA
ESTATAL
NORMATIVA
Opció:
ESTATAL
CC.AA. on hagen estat situats els béns i drets un major nombre de dies en el període dels 5 anys anteriors.
Residencia en territorio español: según lo establecido en las normas de IRPF.
Si és resident en territori espanyol, residència en CC.AA. es determina pel que es disposa en l'art. 28 de la Llei 22/2009 (finançament CC.AA.).
Los nudos propietarios que consolidaran el dominio como consecuencia de la extinción del usufructo.
Per a això, poden utilitzar el model de representació en els procediments iniciats a instàncies dels contribuents que es troba en la seu electrònica de l'Agència Tributària , i que haurà de ser aportat juntament amb l'Autoliquidació (No fotocòpia).
En la representació ha de constar l'expressa acceptació del representant i que la mateixa faculta per a actuar davant l'Administració Tributària en relació amb totes les seues obligacions per l'Impost sobre Successions i Donacions.
Advertiment
Si els documents estan expedits per funcionaris o autoritats estrangeres, han de vindre amb la Postil·la de L'Haia i traducció jurada.
Si l'extinció de l'usdefruit es produïx per la defunció de l'usufructuari, el termini de presentació de l'autoliquidació és de sis mesos, comptats des del dia de la defunció.
En los demás casos el plazo es de treinta días hábiles, a contar desde el siguiente a aquel en que se produzca la extinción del usufructo.
L'Impost sobre Successions i Donacions s'exigirà en tot el territori espanyol.
La Comunitat Foral de Navarra i la Comunitat Autònoma del País Basc (Diputacions forals) han aprovat la seua pròpia normativa: Concert Econòmic amb el País Basc i Conveni Econòmic amb Navarra.
Por lo que respecta al resto de las Comunidades Autónomas de régimen común, el Impuesto sobre Sucesiones y Donaciones es un impuesto estatal, cuyo rendimiento se ha cedido a las mismas, haciéndose cargo por delegación del Estado de la gestión y liquidación, recaudación, inspección y revisión en vía administrativa. También pueden asumir competencias normativas.
La competència per a la gestió i liquidació de l'Impost sobre Successions i Donacions correspondrà a la Delegació de l'AEAT a Ceuta o Melilla, en els següents casos:
Seleccione la comunitat autònoma corresponent a la seua província
Alguns Ajuntaments tenen establit un Impost al qual rep una herència o donació per l'augment de valor dels de béns immobles urbans (edificis i terrenys edificables).
Accedeix al mapa d'Entitats Locals per a seleccionar el municipi del teu interés.
Ministeri d'Hisenda
Agència Estatal d'Administració Tributària
Oficina Nacional de Gestió Tributària