Autoritat responsable de la informació
Ministeri d'Hisenda
Agència Estatal d'Administració Tributària
Departament de Gestió Tributària
Subdirecció General d'Informació i Assistència
Última actualització: 23-03-2026
Si una persona física és resident fiscal a Espanya haurà de tributar a Espanya pel seu renda mundial, és a dir, haurà de declarar a Espanya les rendes que obtinga en qualsevol part del món, sense perjudici del que es dispose en el Conveni per a evitar la doble imposició internacional subscrit entre Espanya i el país d'origen de la pensió.
Cal tindre en compte el país d'origen de la pensió, per si Espanya ha subscrit amb el mateix un Conveni per a evitar la doble imposició i, en el cas que així siga, buscar l'article del Conveni aplicable a la pensió.
Els Convenis subscrits per Espanya, en general, segueixen el Conveni model de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), per la qual cosa sol haver-hi dos articles dedicats a pensions, un a les derivades d'una ocupació anterior en el sector públic (Estat, subdivisions polítiques, entitats locals) i un altre a les derivades d'una ocupació anterior en el sector privat.
Per a saber la potestat tributària de cada Estat sobre la pensió:
Cal anar a les disposicions del Conveni.
En el seu cas, anar a les mesures aplicables per a pal·liar la doble imposició.
És necessària la consulta al Conveni concret aplicable per si té alguna particularitat.
En cas de doble imposició:
Correspondrà a Espanya, com a país de residència, arbitrar eixes mesures.
Les mesures consisteixen normalment en l'aplicació d'una deducció.
En determinats casos, el Conveni pot disposar una exempció de la pensió al país de residència (Espanya), si bé amb aplicació de progressivitat el que suposa que la renda exempta s'afig a la resta de rendes per a calcular el tipus de gravamen aplicable a la resta de les rendes.
Si la pensió és gravada també al país d'origen, el contribuent podrà aplicar la deducció per doble imposició internacional.
Quant a l'obligació de declarar per l'IRPF, cal atendre dels límits fixats per a cada any, ressaltant diverses qüestions:
Que les pensions es consideren rendiments del treball,
Que les rendes exemptes no es tenen en compte per a determinar l'obligació de declarar,
I que el pagador no resident d'una pensió estrangera no és un obligat a retindre a compte de l'IRPF,
Això fa que el límit de rendes a partir del qual s'inicia l'obligació de declarar és més baix que respecte d'altres rendiments del treball.
L'activitat de l'Administració Tributària és una activitat reglada. La normativa tributària establix que els actes de liquidació dels tributs dictats per l'Administració Tributària poden ser recorreguts pels interessats en cas de disconformitat, conforme als articles 222 i següents de la Llei General Tributària, així com al Reglament de desenvolupament d'aquesta Llei en matèria de revisió en via administrativa. En els documents de notificació dels actes de les liquidacions tributàries s'indica sempre la forma i termini per a recórrer-los.
Si es desitja recórrer, s'ha d'optar, en el termini màxim d'un mes, comptat des de l'endemà del dia de que es practique la notificació, entre presentar:
Un recurs de reposició, mitjançant escrit dirigit a l'òrgan que dicta l'acte, incloent les al·legacions que es formulen i adjuntant els documents que servisquen de base a les seues pretensions, o
Una reclamació economicoadministrativa davant el Tribunal Economicoadministratiu corresponent, òrgan que no depén de l'Agència Tributària. En cas d'optar per presentar reclamació economicoadministrativa, l'escrit d'interposició es dirigirà a l'òrgan que dicta l'acte, el qual el remetrà al Tribunal competent.
Tant el recurs de reposició com la reclamació economicoadministrativa podran ser presentats a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària, utilitzant els sistemes de signatura electrònica admesos.
Ministeri d'Hisenda
Agència Estatal d'Administració Tributària
Departament de Gestió Tributària
Subdirecció General d'Informació i Assistència