Autoritat responsable de la informació
Ministerio Hacienda Agencia Española de Administración Tributaria (AEAT) Departamento de Gestión Subdirección General de Información y Asistencia
Última actualització: 14-04-2026
Es tracta d'un número que identifica a empresaris i persones jurídiques no empresaris, necessari per a dur a terme determinades operacions intracomunitàries.
Coincideix amb el número d'identificació fiscal assignat per a qualsevol relació de naturalesa o amb transcendència tributària (NIF) amb el prefix ÉS.
El NIF-IVA s'assignarà, amb algunes excepcions, a les següents persones o entitats:
Els empresaris o professionals establerts o no en el territori d'aplicació de l'IVA espanyol que realitzin lliuraments de béns o adquisicions intracomunitàries de béns subjectes a l'Impost, fins i tot si els béns objecte d'aquestes adquisicions intracomunitàries s'utilitzen en la realització d'activitats empresarials o professionals a l'estranger.
Els empresaris o professionals establerts en el territori d'aplicació de l'IVA espanyol que siguin destinataris dels serveis prestats per empresaris o professionals no establerts, respecte dels quals siguin subjectes passius de l'IVA (inversió del subjecte passiu).
Els empresaris o professionals establerts en el territori d'aplicació de l'IVA espanyol que prestin serveis, que per aplicació de les regles de localització s'entenguin prestats en un altre Estat membre diferent d'Espanya, quan el subjecte passiu sigui el destinatari d'aquests serveis.
Les persones jurídiques que no actuïn com a empresaris o professionals, quan realitzin adquisicions intracomunitàries de béns subjectes a l'IVA.
Directament per l'interessat quan sol·liciti la inclusió en el Registre d'operadors intracomunitaris (ROI) emplenant la declaració censal d'alta o modificació, model 036.
L'assignació del NIF-IVA suposarà que l'operador constarà en el cens VIES (Sistema d'Intercanvi d'Informació sobre l'IVA).
IMPORTANT: L'operador no constarà en VIES si no ha emplenat correctament el model 036 i, en concret, no ha marcat la casella 582 sol·licitant l'alta en el Registre d'Operadors Intracomunitaris.
Els empresaris i professionals, subjectes passius de l'IVA, hauran de portar, amb caràcter general, els següents llibres registres:
Els Llibres registro de l'IVA hauran de portar-se a través de la Seu electrònica de l'AEAT, mitjançant el subministrament electrònic dels registres de facturació, pels qui tinguin un període de presentació d'autoliquidacions mensual o optin per aquest sistema.
Més informació sobre les obligacions registrals (en espanyol i anglès).
Els empresaris i professionals estan obligats a expedir factura i còpia d'aquesta pels lliuraments de béns i prestacions de serveis que realitzin en desenvolupament de la seva activitat i a conservar còpia d'aquesta.
També han d'expedir factura en els supòsits de pagaments anticipats, excepte en els lliuraments intracomunitaris de béns exemptes.
En tot cas, els empresaris i professionals estan obligats a emetre una factura en els següents suposats:
Més informació sobre les obligacions de facturació (en espanyol i anglès).
El període de liquidació coincideix amb el trimestre natural.
No obstant això, aquest període de liquidació coincidirà amb el mes natural quan es tracti dels subjectes passius que a continuació es relacionen:
La declaració i pagament de l'impost haurà d'efectuar-se, a través del model 303:
Els subjectes passius han de formular també una declaració anual recapitulativa (model 390).
Tots dos models es presentaran per via electrònica amb un certificat electrònic reconegut (certificat electrònic o DNI-e) i sistema Cl@ve.
Els ciutadans de la UE que comptin amb un identificador espanyol (DNI, NIE, NIF L o NIF M) podran utilitzar la seva identificació digital nacional (identificació eIDAS). Més informació en Agència Tributària: Accés ciutadans UE (eIDAS)
Ministerio Hacienda Agencia Española de Administración Tributaria (AEAT) Departamento de Gestión Subdirección General de Información y Asistencia