Autoritat responsable de la informació
Ministerio de Hacienda Agencia Estatal de Administración Tributaria Departamento de Aduanas e Impuestos Especiales Subdirección de Gestión e Intervención de Impuestos Especiales
Última actualització: 20-03-2026
Els impostos especials són tributs de naturalesa indirecta que recauen sobre consums específics i graven, en fase única, la fabricació, importació i, en el seu cas, introducció, en l'àmbit territorial intern de determinats béns, així com la matriculació de determinats mitjans de transport, el subministrament d'energia elèctrica i la posada a consum de carbó.
Tenen la consideració d'impostos especials els Impostos Especials de Fabricació, l'Impost Especial sobre l'Electricitat, l'Impost Especial sobre Determinats Mitjans de Transport i l'Impost Especial sobre el Carbó.
Els productes subjectes als Impostos Especials de Fabricació són els que són objecte dels impostos sobre l'alcohol i begudes alcohòliques (cervesa, vi i begudes fermentades, productes intermedis i alcohol i begudes derivades), de l'Impost sobre Hidrocarburs (gasolines, gasoils, gas natural, biocarburants, etc.) i de l'Impost sobre les Labors del Tabac (cigarrets, cigars, picada per a embolicar, etc.).
En el territori espanyol peninsular i Illes Balears. En la Comunitat Autònoma de les Illes Canàries només s'aplica la norma nacional en l'àmbit de la cervesa, productes intermedis i alcohol i begudes derivades, ja que en matèria d'hidrocarburs i labors del tabac té la seva pròpia fiscalitat i a les Ciutats Autònomes de Ceuta i Melilla només s'apliquen els tributs propis que graven els hidrocarburs i les labors del tabac.
Pèrdues durant la fabricació, emmagatzematge i transport, cas fortuït o força major i per destrucció total o pèrdua irremeiable dels productes.
Tampoc els productes adquirits per particulars, pagant l'impost en un altre Estat membre de la Unió Europea, per a les seves necessitats personals i en els seus equipatges, fins a certs límits.
Tinença o circulació d'aquests productes entre fàbriques i dipòsits fiscals, sense que resulti exigible l'impost, fins a una fase posterior de la seva distribució. La finalitat és acostar l'exigibilitat de l'impost al moment del seu consum. La circulació ha d'estar documentada en un document administratiu electrònic que es controla des d'una Base de dades de totes les Administracions tributàries de la Unió Europea.
A més d'altres supòsits específics de cadascun dels Impostos Especials de Fabricació, amb caràcter general estaran exemptes:
Lliuraments diplomàtics o consulars.
Lliuraments a organitzacions internacionals i a les Forces Armades de qualsevol Estat, diferent d'Espanya, membres del Tractat de l'Atlántico Nord.
Avituallamiento de buques y aeronaves que realicen navegación internacional, excluida la navegación privada de recreo.
Les exempcions per importació de begudes alcohòliques i labors del tabac per viatgers, majors de 17 anys, que procedeixen de països no membres de la Unió Europea (Ceuta i de Melilla no formen part del territori duaner de la Unió Europea i a aquest efecte es consideren no pertanyents a la Unió). Es detallen en els enllaços indicats en l'apartat Enllaços d'interès, al final d'aquesta pàgina.
En els supòsits de devolució prevists específicament en cadascun dels Impostos Especials de Fabricació, tindran dret a la devolució:
1. Els exportadors per les quotes prèviament satisfetes a Espanya.
2. Los que introduzcan productos por los que se hubiera devengado el impuesto en un depósito fiscal, con el fin de ser posteriormente enviados a otro Estado miembro.
3. Els que realitzin enviaments garantits i vendes a distància.
4. Els que retornin productes amb impost pagat, a fàbrica o dipòsit fiscal, o els destrueixin sota control de l'Administració tributària.
Las bases imponibles son variadas y pueden estar cuantificadas en unidades físicas (labores del tabaco), volumen de producto elaborado (vino o productos intermedios), contenido alcohólico (bebidas derivadas) o unidades de peso (hidrocarburos).
I els tipus impositius, en general, són específics (unitat física o de mesura).
Excepte en importació, els subjectes passius (dipositaris autoritzats) han de presentar les autoliquidacions i pagar en l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
El període és mensual o trimestral. El termini per a presentar les autoliquidacions, els 20 primers dies naturals següents a aquell en què finalitza el període de liquidació. S'ha de presentar una autoliquidació per cada impost i per cada establiment.
La inscripció de l'establiment és obligatòria i prèvia, per a exercir algunes activitats (fàbriques i dipòsits fiscals) i per a gaudir de beneficis fiscals. Aquesta inscripció es realitzarà en un registre territorial de les oficines competents de l'Administració Tributària, del domicili de cada establiment.
Autoritzada la inscripció, l'Administració lliurarà una targeta amb un codi d'activitat econòmica (CAU) específic per a cada establiment i activitat autoritzada. Aquesta targeta serà imprescindible com a prova davant proveïdors i Duanes que es poden rebre productes en determinats règims fiscals.
A més, els establiments han de portar una comptabilitat d'existències (productes acabats i matèries primeres). Aquesta comptabilitat s'haurà de subministrar de manera electrònica a l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
Seleccioni la comunitat autònoma corresponent a la seva província
Ministerio de Hacienda Agencia Estatal de Administración Tributaria Departamento de Aduanas e Impuestos Especiales Subdirección de Gestión e Intervención de Impuestos Especiales