La Directiva 2011/96/UE del Consell, de 30 de juny de 2011, relativa al règim aplicable a les societats matrius i filials d'Estats membres diferents, d'ara endavant Directiva Matriu-Filial, posa de manifest la importància que tenen els grups de societats d'Estats membres diferents per a crear en la Unió condicions anàlogues a les d'un mercat interior i per a garantir així el bon funcionament d'aquest mercat interior. Això justifica que s'adoptin les mesures necessàries per a no dificultar les operacions amb restriccions, desavantatges o distorsions particulars derivades de les disposicions fiscals dels Estats membres.
En aquest escenari l'objectiu principal de la Directiva Matriu-Filial és eximir de retenció en origen els dividends i altres beneficis distribuïts per filials a les seves societats matrius, i eliminar la doble imposició d'aquestes rendes en la societat matriu.
L'actual normativa interna que a continuació es relaciona ha vingut a donar compliment al que es preveu en la Directiva Matriu-Filial.
Exempció sobre beneficis de filials residents a Espanya
Els beneficis que distribueixin les societats filials residents en territori espanyol a les seves societats matrius residents en altres Estats membres de la Unió Europea o als Establiments Permanents d'aquestes últimes situats en altres Estats membres estan exempts sempre que es compleixin una sèrie de requisits:
Que totes dues societats estiguin subjectes i no exemptes a algun dels tributs que graven els beneficis de les entitats jurídiques en els Estats membres de la Unió Europea, i els establiments permanents estiguin subjectes i no exempts a imposició en l'Estat en el qual estiguin situats.
Que la distribució del benefici no sigui conseqüència de la liquidació de la societat filial.
Que ambas sociedades revistan alguna de las formas previstas en el Anexo de la Directiva Matriz-Filial.
Tindrà la consideració de societat matriu la que posseeixi en el capital d'una altra societat una participació directa o indirecta de, almenys, el 5%. Aquesta última tindrà la consideració de societat filial. L'esmentada participació haurà d'haver-se mantingut de manera ininterrompuda durant l'any anterior al dia en què sigui exigible el benefici que es distribueixi o, en defecte d'això, que es mantingui durant el temps que sigui necessari per a completar un any.
Aquesta exempció no serà aplicable quan la majoria dels drets de vot de la societat matriu es posseeixi, directa o indirectament, per persones físiques o jurídiques que no resideixin en Estats membres de la Unió Europea o en Estats integrants de l'Espai Econòmic Europeu amb els quals existeixi un efectiu intercanvi d'informació en matèria tributària, excepte quan la constitució i operativa d'aquella respon a motius econòmics vàlids i raons empresarials substantives.
Exempció sobre dividends de societats residents a Espanya
El que s'estableix en el punt anterior es completa amb el que a continuació s'indica. Amb caràcter general, els dividends o participacions en beneficis procedent de les seves filials han d'integrar-se en la base imposable de l'Impost de societats de la societat matriu espanyola. No obstant això, serà aplicable l'exempció del 95% de l'import dels dividends quan es compleixin els següents requisits:
Que s'ostenti una participació directa o indirecta en la societat filial de, almenys, un 5%. S'haurà d'ostentar la participació des de, com a mínim, l'any anterior a l'exigibilitat del dividend o, en cas de no complir-se, s'haurà de mantenir la participació fins a completar aquest any.
La societat filial haurà d'estar subjecta i no exempta a un impost similar a l'Impost de societats espanyol, a un tipus de gravamen nominal igual o superior al 10% en l'exercici en què s'hagin obtingut els beneficis que es reparteixen.