Autoritat responsable de la informació
Ministeri d'Hisenda
Agència Estatal d'Administració Tributària
Departament de Gestió Tributària
Subdirecció General d'Informació i Assistència
Última actualització: 20-03-2026
Si resulta aplicable un Conveni per a evitar la doble imposició internacional subscrit entre Espanya i un altre Estat cal acudir a les disposicions del Conveni per a conèixer la potestat tributària que correspon a cada Estat i, en el seu cas, les mesures aplicables per a pal·liar la doble imposició.
Els convenis enumeren uns tipus de rendes i disposen, respecte de cadascuna d'elles, les potestats tributàries que corresponen a cada Estat signant:
Si una persona física o entitat és resident fiscal a Espanya serà contribuent:
Per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF), si és persona física
O de l'Impost de societats, si és persona jurídica o entitat
I haurà de tributar a Espanya per la seva renda mundial, és a dir, haurà de declarar a Espanya les rendes que obtingui en qualsevol part del món,
Sense perjudici del que es disposi en el Conveni per a evitar la doble imposició internacional subscrit entre Espanya i el país d'origen de la renda.
Si la renda estrangera procedeix d'un país amb el qual Espanya ha subscrit un Conveni per a evitar la doble imposició internacional, cal acudir a les disposicions del Conveni per a conèixer la potestat tributària sobre la mateixa i, en el seu cas, les mesures aplicables per a pal·liar la doble imposició.
Les persones físiques i les entitats no residents tindran la consideració de contribuents de l'Impost de la Renda de no Residents (IRNR) en la mesura que obtinguin rendes en territori espanyol, tal com es defineix en aquest impost.
En el cas que el contribuent sigui resident en un país amb el qual Espanya tingui subscrit conveni per a evitar la doble imposició, caldrà estar al que es disposi en ell, ja que, en alguns casos, la tributació és inferior, i, en uns altres, les rendes, si concorren determinades circumstàncies, no poden sotmetre's a imposició a Espanya.
Si per aplicació d'un Conveni, les rendes:
L'activitat de l'Administració Tributària és una activitat reglada. La normativa tributària estableix que els actes de liquidació dels tributs dictats per l'Administració Tributària poden ser recorreguts pels interessats en cas de disconformitat, conforme als articles 222 i següents de la Llei General Tributària, així com al Reglament de desenvolupament d'aquesta Llei en matèria de revisió en via administrativa. En els documents de notificació dels actes de les liquidacions tributàries s'indica sempre la forma i termini per a recórrer-los.
Si es desitja recórrer, s'ha d'optar, en el termini màxim d'un mes, comptat des de l'endemà del dia de que es practiqui la notificació, entre presentar:
Un recurs de reposició, mitjançant escrit dirigit a l'òrgan que dicta l'acte, incloent les al·legacions que es formulin i adjuntant els documents que serveixin de base a les seves pretensions, o
Una reclamació economicoadministrativa davant el Tribunal Economicoadministratiu corresponent, òrgan que no depèn de l'Agència Tributària. En cas d'optar per presentar reclamació economicoadministrativa, l'escrit d'interposició es dirigirà a l'òrgan que dicta l'acte, el qual el remetrà al Tribunal competent.
Tant el recurs de reposició com la reclamació economicoadministrativa podran ser presentats a través de la seu electrònica de l'Agència Tributària, utilitzant els sistemes de signatura electrònica admesos.
Ministeri d'Hisenda
Agència Estatal d'Administració Tributària
Departament de Gestió Tributària
Subdirecció General d'Informació i Assistència