Legediari buruzko oinarrizko informazioa

Zuzenbidearen iturriak

Espainiako ordenamendu juridikoko iturriak honako hauek aipatu behar dira:legea,ohituraetazuzenbidearen printzipio orokorrak(artikulu berri ematea kode zibilak 1.1(Abre en nueva ventana) ).

Lajurisprudentziaordenamendu juridikoko doktrina osatuko du, zehaztutako auzitegi gorenak interpretatu eta aplikatzeko, ezarri behar legearen, ohitura eta zuzenbidearen printzipio orokorrak.

Jasotako arau juridikoak dirennazioarteko itunakespainian zuzenean ezarriko dira, ez ez du galaraziko barne antolamenduaren parte diren bidez estatuko aldizkari ofizialean osorik argitaratu eta "".

Indarrean jartzea, indargabetzea eta legeen atzeraeraginik eza

Legeek sartuko dira indarreanhogei egunosorik argitaratu eta « estatuko aldizkari ofizialean », bestelakorik adierazten ez bada ( 2.1 artikulu Berri Ematea Kode Zibilak(Abre en nueva ventana) ).

Legeek baino ez daindargabetzenondoko batzuek. indargabetzea irismena izango du berariaz eta hedatuko da beti dieten guztia berria arlo horri buruzko legean, aurreko bateraezina bada, berez eta besterik indargabetzea recobran lege batek ez ditu. hori indarrik gabe egonez gero indarraldia. ( 2.2 artikulu Berri Ematea Kode Zibilak(Abre en nueva ventana) ).

Legeek ez dute eraginik izangoatzeraeraginezkodispusieren ez badu, kontrakoa ( 2.3 artikulu Berri Ematea Kode Zibilak(Abre en nueva ventana) ).

Zer arau-motak daude?

Hau ezar daiteke idatzizko arauen sailkapena:

  1. 1978Ko konstituzioak

  2. Legeak

    • Legeak eta lege-mailako gobernuaren xedapenak: Errealak Decretos-Ley Decretos-Legislativos eta errealak.

    • Autonomia erkidegoetako.

  3. Erregelamenduak

    • Erregelamenduak: Reales Decretos Órdenes, ministerio, ebazpenak, Jarraibideak eta zirkularrak.

    • Reglamentos legez autonomia-erkidegoetako gobernu-kontseiluak.

  • 1978Ko konstituzioak

    Arau maximoa da espainiako ordenamendu juridikoan eta gainerako arauak ematen dira. Gaur egun indarrean dauden arauek eta haiek aldarrikatu aurretik behar izan dituzte egokituak izaten dituen printzipioak inspirazio.

    La Eraketa(Abre en nueva ventana) bi zati ditu:

    • La dogmatikoa, jasotzen dira dituen oinarrizko printzipioak inspirazio.
    • (Organikoak, datzan sistema demokratikoa antolaketa eta funtzionamendua.
  • Legeak

    Hauek egin daitezke sailkapenak:

    Bideziturria:

    • LegeakEmandako izan daitezke:.
      • gorte nagusiak,
      • nazioko gobernuak
      • autonomia-erkidegoetako legebiltzarrek. Arauak, lege-mailako osokoak dira, botere legegilearen zenbaterainokoak izan diren autonomia-erkidegoek. Muga ezaugarrien araberakoa da, konstituzioaren arabera berezko eskumenak eta Autonomia estatutua. Biek daukate maila bera duen arau emandako lege arrunten gorte nagusiek. Bien artean ez dago hierarkia-erlaziorik, baizik eta eskumena.

    Bidezmota:

    • Lege Organikoak: hauek dira, oro har, oinarrizko eskubideen garapenari eta askatasun publikoak, autonomia-estatutuak eta hauteskundeetarako araubide orokorra onesten dituztenak eta konstituzioan ezarritako gainontzekoak.



      Lege organikoak onetsi, aldatu edo indargabetzea erabaki arte, kongresuaren gehiengo absolutua behar da, proiektu osoari buruzko azken bozketa batean.



      Lege organikoaren berezia mota bat autonomia-estatutuak dira, izan ere, prozedura jakin bat dute, arau horiek aldatzeko eta indargabetzea.
    • Lege arruntaklegebiltzarreko osoko bilkuraren gehiengo soilez onartzen duena: dira eta ez dute ukitzen gaietan lege organikoak.
    • Decretos-Leyes errealak.Aparteko eta presazko beharrizana dagoenetan, gobernuak behin-behineko lege-xedapenak eman ditzake, nolakoak, Decretos-leyes, eta ez eragin ahal izango dute ordenamendu oinarrizko erakundeen, behar diren eskubideak, betebeharrak eta askatasunak direnak konstituzioko i. tituluan, autonomia erkidegoen araubideari, ez eta hauteskunde-zuzenbidea orokorra.
    • Decretos-leyes. Lege-dekretuak berehala eztabaidatu eta bozkatu behar da osorik. Diputatuen kongresua, horretarako bereziki deitutako erruduna ez bada, bildu egin eta ondorengo hogeita hamar eguneko epean. Kongresuak aldarrikatzea, epe horren barruan, berariaz ebazpena eman beharko da edo indargabetzeko; horretarako, araudiak prozedura berezi eta sumarioa ezarriko du.



      Aurreko paragrafoan ezarri epearen barruan, gorteek lege-proiektu bezala izapidetzea ahal izango dute presako prozeduraren bidez.
    • Errealak Decretos-Legislativos. Gorte Nagusiek gobernuari eskuorde diezaiokete lege-lerruneko arauak emateko ahala, gai zehatz batzuetan, aurreko artikuluan sartzen ez direnak.

    Legegintzarako eskuordetza baten bidezoinarri-legea, helburua testu artikuludunak sortzea bada edo lege arrunt baten bidez, hainbat lege-testu bakar batean bateratzeko denean.

    Legegintzarako eskuordetza eman beharko zaio, espresuki, gai jakin baterako izaten da, eta epe jakin batean. eskuordetza erabiltzen duenean agortuko da, gobernuak dagokion araua. ezin izango da ulertu eskuordetza isilbidez edo epe mugagaberako eman denik. Bestalde, ezin izango zaie azpieskuordetzarik egin gobernuaz bestelako agintariei.

    Oinarri-legeek, zehatz-mehatz, legegintzarako eskuordetzaren xedea eta norainokoa, printzipioak eta irizpideak egikaritzean. prestatzen diren testu artikuludunak sortzea, inola ere, oinarri-legeak ezarritako mugak gaindituko dituzte. Bi muga zehatzak oinarri-legeek:

    • Ez baimena eman ahal izango dute oinarri-legea bera aldatzeko.
    • Ezin izango dute atzeraeraginezko arauak egiteko ahalmenik eman.

    Lege-testu bateratzeko baimena finkatuko du zein arau-edukia aipatzen duen ordezkaritzaren zehaztuz ea eremua, halere, testu bakarra edo sartzen bada lege-testuak erregularizatu, argitu eta harmonizatzeko izan behar duten bateginak deritzenak dira.testu bateginak.

    Auzitegiei dagokien eskumenari kalterik egin gabe, eskuordetza-legeek kasuan-kasuan ezar ditzakete kontrolerako formula gehigarriak.

  • Erregelamenduak

    Erregelamenduak egiteko ahalak gobernuari dagokio, konstituzioaren eta legeen arabera.

    Erregelamenduak ez duten gaiak arautu ahal izango dituzte lege-erreserba-neurri hori ez da. Gainera, garapenaren funtzioa kaltetu gabe edo lankidetza legeari dagokionez, ez delitu, hutsegite edo arau-hauste administratiboak, tipifikatu zigor edo zigorrak ezartzea, bai eta zerga, kanon edo kargak edo izaera publikoko prestazio pertsonalak edo ondare-.

    Erregelamenduak hauetara egokituko dira lehiari buruzko arauak eta hierarkia:

    • Onartutako Disposiciones gobernuko presidentearen errege-dekretu bidez edo Ministro kontseilua(Abre beste leiho batean)(Abre en nueva ventana) .
    • Ministro aginduak onartutako xedapenak.

    Araudi inolako beste goi-mailako hierarkia aginduak.

    Erabat deusezak dira urratzen duen administrazio-ebazpenetan erregelamendu batean esaten dena, nahiz eta organoek emandako bereko edo goragoko hierarkia onartu du.

Zer da finkatutako arau bat?

Norma finkatua duen kopia da, eta bere jatorrizko testua aldaketa guztiak eta zuzenketak izan duen bere jatorria.

OHARRA

Bildutako informazio gisa baino ez dira hemen dokumentuak; « argitaratutako Estatuko aldizkari ofiziala(Abre en nueva ventana) » Edo ziurtagiri gehien, indarrean dagoen arautegiari jarraiki, igorritako edukiak benetako izaera dute.