Última actualització: 21-11-2024

Drets dels passatgers: viatges combinats o vinculats

Contenido de esta página

Drets dels passatgers en els viatges combinats i servicis de viatge vinculats

Cada vez es más frecuente que, a la hora de hacer un viaje, las personas usuarias opten por contratar varios servicios de viaje de manera conjunta, como desplazamiento y alojamiento. Dependiendo de cómo se combinen dichos servicios de viaje nos encontraremos ante un viaje combinado o unos servicios de viaje vinculados, lo que será muy relevante a la hora de distinguir el régimen jurídico aplicable y, por tanto, los derechos reconocidos en uno u otro caso.

Antes de nada, hay que saber qué se entiende por servicio de viaje, pues la forma en que se ofrezcan o vendan de manera conjunta al menos dos de estos servicios es lo que dará lugar a un viaje combinado o a unos servicios de viaje vinculado.

 

Volver arriba

Què és un servici de viatge?

El concepte de servici de viatge inclou:

  • El transport de persones passatgeres.
  • El allotjament quan no siga partix integrant del transport i no tinga fi residencial.
  • El lloguer de turismes, d'altres vehicles a motor, així com el lloguer de motocicletes que precisen d'un permís de conducció de categoria A.
  • Cualquier un altre servici turístic que no forme part integrant d'un servici de viatge dels anteriors.

Volver arriba

Què és un viatge combinat?

Els viatges combinats abasten totes les ofertes o vendes que inclouen dos o més tipus de servicis de viatge diferents per al mateix viatge o vacación i que es reserven a través d'un únic contracte, amb un sol empresari.
Així mateix, també aquells servicis que, amb independència de la celebració de contractes diferents amb diferents empresaris, complixen una de les condicions següents:

  • Es contracten en un únic punt de venda (una tenda, un servici telefònic, una pàgina web) on el client selecciona els servicis abans d'acceptar el pagament dels mateixos.
  • S'oferixen, venen o facturen a un preu global.
  • S'anuncien o es venen com a "viatge combinat" o baix una denominació similar.
  • Són combinats després de la celebració d'un contracte en virtut del com l'empresari permet al viatger triar entre una sèrie de servicis de viatge, com en el cas, per exemple, de les "caixes regale".
  • Són contractats amb diferents empresaris a través de processos en línia connectats en els quals el nom del viatger, les seues dades de pagament i la seua direcció de correu electrònic són transmesos per l'empresari amb el qual se celebra el primer contracte a un altre o altres empresaris amb els qui se celebra un altre contracte, a tot tardar vint-i-quatre hores després de la confirmació de la reserva del primer servici de viatge.

 

La combinació de l'allotjament, transport o lloguer de vehicles a motor i un altre servici turístic no integrant dels tres primers (com una visita guiada o l'entrada a un concert) només pot considerar-se viatge combinat si el servici addicional representa un 25% o més del valor total del viatge o és una característica essencial del viatge.

Volver arriba

Obligacions d'informació i contingut del viatge combinat

Informació precontractual

Abans de celebrar el contracte de viatge combinat, l'organitzador, i també el detallista, quan el viatge combinat s'embena a través d'este últim, han de garantir que el client reba el formulari amb la informació normalitzada que explique que se li ha oferit un viatge combinat i que destaque els principals drets del client, així com tota la informació considerada essencial en la normativa corresponent. A títol d'exemple:

  • Les principals característiques dels servicis de viatge, com la destinació del viatge, l'itinerari, els períodes d'estada, les categories dels mitjans de transports, ubicació de l'allotjament, els menjars previstos, les visites o excursions, idioma...
  • El preu total.
  • Les modalitats de pagament o les garanties financeres que haja d'aportar o pagar el viatger.
  • El número mínimo de personas necesario para la realización del viaje combinado y la fecha límite para la cancelación del contrato si no se alcanza dicho número.
  • Indicació que el viatger pot resoldre el contracte en qualsevol moment abans de l'inici a canvi del pagament d'una penalització.

 

Contingut del contracte de viatge combinat i documents que s'entregaran abans de l'inici del viatge

Els contractes de viatge combinat hauran d'estar redactats en un llenguatge clar i comprensible i, si estan per escrit, hauran de ser llegibles. El viatger té dret a rebre una còpia del contracte o una confirmació del mateix en suport durador.

En el contracte han de figurar, entre uns altres, les dades següents:

  • La informació precontractual.
  • Necessitats especials del viatger acceptades per l'organitzador.
  • Indicació que l'organitzador i el detallista són responsables de la correcta execució de tots els servicis de viatge inclosos en el contracte i estan obligats a prestar assistència si el viatger es troba en dificultats.
  • Documente resum o certificat que incloga el nom i les dades de contacte de l'entitat garant en cas d'insolvència i de falta de conformitat del contracte.
  • Informació que el viatger té dret a cedir el contracte a un altre viatger.

 

Amb suficient antelació a l'inici del viatge combinat, l'organitzador o el detallista proporcionaran al viatger els rebuts, vals i bitllets necessaris, la informació sobre l'hora d'eixida programada i, si és el cas, l'hora límit per a facturar, així com l'hora programada de les escales, connexions de transport i arribada.

Volver arriba

Modificacions o terminació del contracte de viatge combinat

Augment del preu: El organitzador solament podrà augmentar el preu del viatge combinat si augmenten determinats costos (per exemple, el preu del combustible). Açò ha d'estar clarament explicat en el contracte, que establirà d'igual forma el dret a una reducció de preus en cas de disminució dels citats costos. La modificació només pot aplicar-se fins a 20 dies abans de l'inici del viatge combinat. Si l'augment de preu és superior al 8% del preu total del viatge combinat, el viatger té dret a posar fi al contracte de viatge combinat sense pagar una penalització.

Si no pots viatjar, pots:

  • Ceder el viatge combinat a una altra persona: amb una sèrie de condicions, si bé per açò et poden cobrar un recàrrec raonable que no pot superar els costos que assumisca l'organitzador i el detallista.
  • Poner fi al contracte a canvi d'una penalització raonable que dependrà, sobretot, de la data de l'anul·lació.

Estos drets són independents dels quals pugues tindre si has subscrit una pòlissa d'assegurança d'anul·lació.

Anulación per l'organitzador: en condicions normals, si l'organitzador anul·la la venda abans de l'inici del viatge combinat, el consumidor té dret al reembossament dels pagaments realitzats i, quan siga procedent, a una indemnització.

Cancelación en circumstàncies excepcionals: si es produïx una catàstrofe natural o existixen greus problemes de seguretat en la teua destinació de vacacions que puguen afectar al viatge combinat, tant l'organitzador i el detallista com el viatger podran anul·lar-ho sense penalització a favor dels primers ni dret a una compensació addicional a favor del segon.

Volver arriba

Protecció dels viatgers (fórmules alternatives o indemnització per danys i perjuís)

Los organitzadors i minoristes són responsables de l'execució adequada de tots els servicis de viatge inclosos en el paquet. Si un servici de viatge no pot prestar-se segons el convingut, és possible que haja d'oferir als seus clients fórmules alternatives sense cap cost addicional. És possible que, a més, haja de pagar una indemnització si els servicis de viatge no són de la qualitat acordada.

Volver arriba

Què és un servici de viatge vinculat?

Els servicis de viatge vinculats són almenys dos servicis de viatge que s'adquirixen a fi del mateix viatge però que donen lloc a diferents contractes amb cadascun dels prestadors individuals, sempre que l'empresari facilite:

  • la selecció i pagament separat de cada servici de viatge en ocasió d'una única visita o contacte amb el seu punt de venda, o

  • la contractació del segon servici de viatge addicional, que ha de fer-se de manera específica i en el termini de 24 hores a partir de la confirmació de la reserva del primer servici de viatge.

La combinació de l'allotjament, transport o lloguer de vehicles a motor i un altre servici turístic no integrant dels tres primers (com una visita guiada o l'entrada a un concert) només pot considerar-se servicis de viatge vinculats si el servici addicional representa un 25% o més del valor total del viatge o és una característica essencial del viatge.

Volver arriba

Informació clara i exacta en els servicis de viatge vinculats

L'empresa ha de proporcionar al client un enllaç al formulari d'informació normalitzat que explique que se li han oferit servicis de viatge vinculats i que destaque els principals drets del client.

Volver arriba

Protecció enfront de la insolvència

Tanto en el cas de viatges combinats com en el de servicis de viatge vinculats, si l'empresa amb la qual has reservat les teues vacacions fa fallida, el viatger estarà protegit mitjançant una garantia que podrà revestir la forma d'un fons, un segur o qualsevol altre mecanisme existent en la Comunitat Autònoma en la qual estiga establida l'empresari. La garantia cobrirà l'import dels pagaments realitzats pel viatger i, en cas necessari, repatriarà si el viatge combinat o els servicis de viatge vinculats inclouen el transport.

Volver arriba

Información por Comunidades Autónomas

Mapa de España con comunidades autónomas Acceso al servicio de Cataluña (Abre en ventana nueva) Acceso al servicio de Madrid, Comunidad de (Abre en ventana nueva) Acceso al servicio de País Vasco (Abre en ventana nueva) Cataluña Madrid, Comunidad de País Vasco

Andalucía Aragón Asturias, Principado de Balears, Illes Canarias Cantabria Castilla y León Castilla-La Mancha Cataluña Ciudad de Ceuta Ciudad de Melilla Comunitat Valenciana Extremadura Galicia Madrid, Comunidad de Murcia, Región de Navarra, Comunidad Foral de País Vasco Rioja, La

Volver arriba

Autoritat responsable de la informació

Ministeri de Consum
Direcció general de Consum
Subdirecció General d'Arbitratge i Drets del Consumidor