Drets dels passatgers: viatges combinats o vinculats

Contenido de esta página

Drets dels passatgers en els viatges combinats i serveis de viatge vinculats

Cada vegada és més freqüent que, a l'hora de fer un viatge, les persones usuàries optin per contractar diversos serveis de viatge de manera conjunta, com a desplaçament i allotjament. Depenent de com es combinin aquests serveis de viatge ens trobarem davant un viatge combinat o uns serveis de viatge vinculats, la qual cosa serà molt rellevant a l'hora de distingir el règim jurídic aplicable i, per tant, els drets reconeguts en un o un altre cas.

Antes de nada, hay que saber qué se entiende por servicio de viaje, pues la forma en que se ofrezcan o vendan de manera conjunta al menos dos de estos servicios es lo que dará lugar a un viaje combinado o a unos servicios de viaje vinculado.

 

Volver arriba

Què és un servei de viatge?

El concepte de servei de viatge inclou:

  • El transport de persones passatgeres.
  • L'allotjament quan no sigui parteix integrant del transport i no tingui fi residencial.
  • El alquiler de turismos, de otros vehículos a motor, así como el alquiler de motocicletas que precisen de un permiso de conducción de categoría A.
  • Cualquier otro servicio turístico que no forme parte integrante de un servicio de viaje de los anteriores.

Volver arriba

Què és un viatge combinat?

Los viajes combinados abarcan todas las ofertas o ventas que incluyen dos o más tipos de servicios de viaje distintos para el mismo viaje o vacación y que se reservan a través de un único contrato, con un solo empresario.
Asimismo, también aquellos servicios que, con independencia de la celebración de contratos distintos con diferentes empresarios, cumplen una de las condiciones siguientes:

  • Es contracten en un únic punt de venda (una botiga, un servei telefònic, una pàgina web) on el client selecciona els serveis abans d'acceptar el pagament dels mateixos.
  • S'ofereixen, venen o facturen a un preu global.
  • S'anuncien o es venen com a "viatge combinat" o sota una denominació similar.
  • Són combinats després de la celebració d'un contracte en virtut del com l'empresari permet al viatger triar entre una sèrie de serveis de viatge, com en el cas, per exemple, de les "caixes regalo".
  • Són contractats amb diferents empresaris a través de processos en línia connectats en els quals el nom del viatger, les seves dades de pagament i la seva adreça de correu electrònic són transmesos per l'empresari amb el qual se celebra el primer contracte a un altre o altres empresaris amb els qui se celebra un altre contracte, a tot tardar vint-i-quatre hores després de la confirmació de la reserva del primer servei de viatge.

 

La combinació de l'allotjament, transport o lloguer de vehicles a motor i un altre servei turístic no integrant dels tres primers (com una visita guiada o l'entrada a un concert) només pot considerar-se viatge combinat si el servei addicional representa un 25% o més del valor total del viatge o és una característica essencial del viatge.

Volver arriba

Obligacions d'informació i contingut del viatge combinat

Informació precontractual

Abans de celebrar el contracte de viatge combinat, l'organitzador, i també el detallista, quan el viatge combinat s'embena a través d'aquest últim, han de garantir que el client rebi el formulari amb la informació normalitzada que expliqui que se li ha ofert un viatge combinat i que destaqui els principals drets del client, així com tota la informació considerada essencial en la normativa corresponent. A títol d'exemple:

  • Les principals característiques dels serveis de viatge, com la destinació del viatge, l'itinerari, els períodes d'estada, les categories dels mitjans de transports, ubicació de l'allotjament, els menjars previstos, les visites o excursions, idioma...
  • El preu total.
  • Les modalitats de pagament o les garanties financeres que hagi d'aportar o pagar el viatger.
  • El número mínimo de personas necesario para la realización del viaje combinado y la fecha límite para la cancelación del contrato si no se alcanza dicho número.
  • Indicació que el viatger pot resoldre el contracte a qualsevol moment abans de l'inici a canvi del pagament d'una penalització.

 

Contingut del contracte de viatge combinat i documents que es lliuraran abans de l'inici del viatge

Els contractes de viatge combinat hauran d'estar redactats en un llenguatge clar i comprensible i, si estan per escrit, hauran de ser llegibles. El viatger té dret a rebre una còpia del contracte o una confirmació del mateix en suport durador.

En el contracte han de figurar, entre uns altres, les dades següents:

  • La informació precontractual.
  • Necessitats especials del viatger acceptades per l'organitzador.
  • Indicació que l'organitzador i el detallista són responsables de la correcta execució de tots els serveis de viatge inclosos en el contracte i estan obligats a prestar assistència si el viatger es troba en dificultats.
  • Documento resum o certificat que inclogui el nom i les dades de contacte de l'entitat garant en cas d'insolvència i de falta de conformitat del contracte.
  • Informació que el viatger té dret a cedir el contracte a un altre viatger.

 

Amb suficient antelació a l'inici del viatge combinat, l'organitzador o el detallista proporcionaran al viatger els rebuts, vals i bitllets necessaris, la informació sobre l'hora de sortida programada i, si escau, l'hora límit per facturar, així com l'hora programada de les escales, connexions de transport i arribada.

Volver arriba

Modificacions o terminació del contracte de viatge combinat

Augment del preu: El organitzador solament podrà augmentar el preu del viatge combinat si augmenten determinats costos (per exemple, el preu del combustible). Això ha d'estar clarament explicat en el contracte, que establirà d'igual forma el dret a una reducció de preus en cas de disminució dels citats costos. La modificació només pot aplicar-se fins a 20 dies abans de l'inici del viatge combinat. Si l'augment de preu és superior al 8% del preu total del viatge combinat, el viatger té dret a posar fi al contracte de viatge combinat sense pagar una penalització.

Si no pots viatjar, pots:

  • Ceder el viatge combinat a una altra persona: amb una sèrie de condicions, si bé per això et poden cobrar un recàrrec raonable que no pot superar els costos que assumeixi l'organitzador i el detallista.
  • Poner fin al contrato a cambio de una penalización razonable que dependerá, sobre todo, de la fecha de la anulación.

Estos drets són independents dels quals puguis tenir si has subscrit una pòlissa d'assegurança d'anul·lació.

Anulación per l'organitzador: en condicions normals, si l'organitzador anul·la la venda abans de l'inici del viatge combinat, el consumidor té dret al reemborsament dels pagaments realitzats i, quan escaigui, a una indemnització.

Cancelación en circumstàncies excepcionals: si es produeix una catàstrofe natural o existeixen greus problemes de seguretat en la teva destinació de vacances que puguin afectar al viatge combinat, tant l'organitzador i el detallista com el viatger podran anul·lar-ho sense penalització a favor dels primers ni dret a una compensació addicional a favor del segon.

Volver arriba

Protección de los viajeros (fórmulas alternativas o indemnización por daños y perjuicios)

Los organizadores y minoristas son responsables de la ejecución adecuada de todos los servicios de viaje incluidos en el paquete. Si un servicio de viaje no puede prestarse según lo convenido, es posible que tenga que ofrecer a sus clientes fórmulas alternativas sin ningún coste adicional. Es posible que, además, tenga que pagar una indemnización si los servicios de viaje no son de la calidad acordada.

Volver arriba

Què és un servei de viatge vinculat?

Els serveis de viatge vinculats són almenys dos serveis de viatge que s'adquireixen a fi del mateix viatge però que donen lloc a diferents contractes amb cadascun dels prestadors individuals, sempre que l'empresari faciliti:

  • la selecció i pagament separat de cada servei de viatge en ocasió d'una única visita o contacte amb el seu punt de venda, o

  • la contratación del segundo servicio de viaje adicional, que debe hacerse de manera específica y en el plazo de 24 horas a partir de la confirmación de la reserva del primer servicio de viaje.

La combinación del alojamiento, transporte o alquiler de vehículos a motor y otro servicio turístico no integrante de los tres primeros (como una visita guiada o la entrada a un concierto) sólo puede considerarse servicios de viaje vinculados si el servicio adicional representa un 25% o más del valor total del viaje o es una característica esencial del viaje.

Volver arriba

Informació clara i exacta en els serveis de viatge vinculats

La empresa debe proporcionar al cliente un enlace al formulario de información normalizado que explique que se le han ofrecido servicios de viaje vinculados y que destaque los principales derechos del cliente.

Volver arriba

Protecció enfront de la insolvència

Tant en el cas de viatges combinats com en el de serveis de viatge vinculats, si l'empresa amb la qual has reservat les teves vacances fa fallida, el viatger estarà protegit mitjançant una garantia que podrà revestir la forma d'un fons, un segur/segur o qualsevol altre mecanisme existent en la Comunitat Autònoma en la qual estigui establerta l'empresari. La garantia cobrirà l'import dels pagaments realitzats pel viatger i, en cas necessari, repatriarà si el viatge combinat o els serveis de viatge vinculats inclouen el transport.

Volver arriba

Información por Comunidades Autónomas

Mapa de España con comunidades autónomas Acceso al servicio de Cataluña (Abre en ventana nueva) Acceso al servicio de Madrid, Comunidad de (Abre en ventana nueva) Acceso al servicio de País Vasco (Abre en ventana nueva) Cataluña Madrid, Comunidad de País Vasco

Andalucía Aragón Asturias, Principado de Balears, Illes Canarias Cantabria Castilla y León Castilla-La Mancha Cataluña Ciudad de Ceuta Ciudad de Melilla Comunitat Valenciana Extremadura Galicia Madrid, Comunidad de Murcia, Región de Navarra, Comunidad Foral de País Vasco Rioja, La

Volver arriba

Autoritat responsable de la informació

Ministeri de Consum
Direcció general de Consum
Sotsdirecció General d'Arbitratge i Drets del Consumidor