Aquest lloc web ha estat traduït per un programari de traducció automàtica sense revisió posterior per traductors. Més informació en: enllaç ocultar
Administracion.gob.es
Administracion.gob.es

Glossari

  • A

    Abstenció

    És l'obligació que té un funcionari de l'Administració de no intervenir en un procediment quan existeixi alguna circumstància que posi en perill la seva imparcialitat.

    Actitud

     Disposició d'ànim d'alguna manera manifestada.

    Activitat de servei

    Qualsevol activitat econòmica per compte propi, prestada normalment a canvi d'una remuneració. (Llei 11/2007).

    Acte administratiu

    Decisió emanada d'autoritats administratives en l'exercici de les seves funcions, i sotmès al dret administratiu.

    Actes de gravamen

     Són els que la restringeixen, imposant al ciutadà una obligació, o una càrrega nova, o privant-li d'un dret o facultat. Exemples: expropiacions, confiscacions, sancions.

    Acte de tràmit

     Acte administratiu que no decideix sobre el fons de la qüestió ni dóna lloc a la terminació del procediment, sinó que es limita a preparar la decisió final.

    Acte exprés

    Manifestació de voluntat expressada per l'Administració i notificada a l'interessat.

    Acte favorable

    És el que amplia l'esfera jurídica dels ciutadans, puix que li afavoreix atorgant-li un dret, una facultat, o li allibera d'una càrrega. Exemples: admissions, concessions, autoritzacions, etc.

    Acte ferm

    Qualitat dels actes administratius que per la seva naturalesa, per disposició de la llei o per transcurs dels terminis no són susceptibles de recurs.

    Acte nul

    També anomenat nul de ple dret, segons la Llei 30/92. És l'actes que mai pot complir-se o tenir eficàcia. L'art. 62 d'aquesta llei estableix les causes de nul·litat.

    Acte presumpte

    És la situació que es produeix quan l'Administració no resol. Es remitent en aquest punt al tema del silenci administratiu, que com es veurà pot ser positiu (entenent-se concedit el que se sol·licitava) o negatiu (pel que s'entén denegada la pretensió).

    Actuació administrativa automatitzada

    Actuació administrativa produïda per un sistema d'informació adequadament programat sense necessitat d'intervenció d'una persona física en cada cas singular. Inclou la producció d'actes de tràmit o resolutoris de procediments, així com de mers actes de comunicació. (Llei 11/2007).

    Administració pública

    Organització ordenada a la gestió dels serveis i a l'execució de les lleis en una esfera política determinada, amb independència del poder legislatiu i el poder judicial. L'Administració Pública serveix amb objectivitat els interessos generals i actua d'acord amb els principis d'eficàcia, jerarquia, descentralització, desconcentració i coordinació, amb submissió plena a la llei i al Dret (article 103 de la Constitució).

    Al·legació

    Escrit pel qual l'interessat exposa de forma voluntària les raons que serveixen de fonament a la seva petició o la seva defensa. És un dels drets del ciutadà en les seves relacions amb les Administracions Públiques.

    Ampliació de terminis

    És la facultat que té l'Administració per modificar els terminis, d'ofici o a petició de l'interessat, ampliant els dies previstos en el cas que no es puguin complir els tràmits exigits. La seva regulació està en l'art.49 de la Llei 30/92.

    Anul·labilitat

    És la possibilitat d'anul·lar els actes que han incorregut en una infracció de l'ordenament jurídic, fins i tot la desviació de poder. Cal sol·licitar-ho, doncs en cas contrari segueixen sent vàlids

    Aplicació

    Programa o conjunt de programes l'objecte dels quals és la resolució d'un problema mitjançant l'ús d'informàtica. (Llei 11/2007)

    Aplicació de fonts obertes

    Aquella que es distribueix amb una llicència que permet la llibertat d'executar-la, de conèixer el codi font, de modificar-la o millorar-la i de redistribuir còpies a altres usuaris. (Llei 11/2007).

    Aptitud

    Capacitat i disposició per al bon acompliment o exercici de les funcions encomanades. Suficiència i idoneïtat per obtenir i exercir una ocupació o càrrec.

    Asserció negativa

    Tècnica assertiva que consisteix a enfrontar-se a crítiques que són certes, sense culpa i defensant els drets asertividos inherents a cada persona.

    Assertivitat

    Capacitat d'expressar exactament el que es vol, sense despertar sentiments de por o hostilitat cap a una altra persona.

    Audiència

    Tràmit que s'ofereix a un interessat en un procediment per adduir raons o proves.

    Autenticació

    Acreditació per mitjans electrònics de la identitat d'una persona o ens, del contingut de la voluntat expressada en les seves operacions, transaccions i documents, i de la integritat i autoria d'aquests últims. (Llei 11/2007).

    Autenticitat

    És la falta de discrepància entre el que se sent i el que s'expressa.

    Autorrevelación

    En el procés de comunicació és l'oferir informació o algun detall sobre el propi interessat que es comunica.

  • B

    Banc de boira

    Tècnica assertiva utilitzada per eludir les crítiques. Consisteix a donar la raó en el que es consideri que pot haver de cert en la crítica, però sense entrar en majors discussions. 

    Barrera de la comunicació

    És l'obstacle que es troba en la comunicació i la dificulten. Per exemple: en l'atenció presencial, l'existència d'un mostrador massa alt.

Suggeriments